Selamat Datang ke Portal rasmi SMK Tun Ismail

SMK Tun Ismail

Kesedaran Sivik


Kes buli atau lebih dikenali sebagai ragging merupakan satu aktiviti tidak bermoral yang sering dilakukan oleh pelajar terutama pelajar senior. Kes seperti ini bukanlah satu perkara yang baru kerana sudah menjadi lumrah apabila pelajar baru masuk ke sekolah atau universiti, pelajar senior akan memainkan ‘peranan’ mereka. 

Di Malaysia, ragging bukanlah suatu perkataan asing walaupun kepada seseorang yang tidak fasih berbahasa Inggeris. Boleh dikatakan semua pelajar (atau bekas pelajar) tahu tentang apa itu ragging. Terjemahan ragging yang sedang popular pada hari ini ialah “buli”, tapi mungkin masih ada lagi sesetengah orang yang lebih selesa menterjemahkannya sebagai “mendera”. 

Dan atas sebab peningkatan kes buli yang semakin ketara, sebuah video pendek telah dihasilkan untuk meningkatkan kesedaran sivik pelajar terhadap sikap yan tidak bermoral ini. Dengan bantuan pelajar-pelajar SMK Tun Ismail, diharapkan, video ini dapat memberikan mesej yang bermakna dan meningkatkan dasar kemanusiaan pelajar-pelajar untuk tidak meneruskan gejala tidak sihat ini.